Ενώ οι δανειστές αναχωρούν για διακοπές και μαζί μ’αυτούς όλη η χώρα, οι πολιτικοί διαξιφισμοί καλά κρατούν. Μόνο που λαμβάνουν χώρα πάνω από την ημιθανή ελληνική οικονομία. Στην Τουρκία συνεχίζονται οι καταδίκες δημοσιογράφων ενώ θυμόμαστε τα πολύ σημαντικά με μια επιστημονική ανακάλυψη που μας αποκαλύπτει τον τρόπο που ο εγκέφαλος αρχειοθετεί τις λέξεις. Ως πασχαλινό δώρο, ένα βαθιά πνευματικό έργο του Νικολάου Γύζη με τα συνοδευτικά σχόλια γιαυτό επιμελήτριας της Εθνικής Πινακοθήκης. Χρόνος ανάγνωσης δελτίου: λιγότερο από 10 λεπτά.
Μεγάλη Πέμπτη 28 Απριλίου: Διαξιφισμοί πάνω από τον ετοιμοθάνατο.
Διαπραγμάτευση: Πολιτικοί διαξιφισμοί πάνω από την ημιθανή οικονομία.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών αποχώρησαν από τη χώρα λόγω των πασχαλινών διακοπών οπότε όλες οι πλευρές είχαν άπλετο χρόνο να κάνουν άφθονες δηλώσεις, χωρίς να λένε κάτι σημαντικό στην πραγματικότητα.
Η Ευρωπαϊκή πλευρά βλέπει προβλήματα στην απαίτηση του ΔΝΤ για πρόσθετα προληπτικά μέτρα, το δήλωσε (Naftemporiki.gr) ο πρόεδρος του Eurogroup Γ.Ντάισελμπλουμ ενώ ο Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιέρ Μοσκοβισί δηλώνει (Naftemporiki.gr) ότι τα μέτρα δεν πρέπει να είναι εξειδικευμένα απλώς απαιτείται ένας μηχανισμός που να δείχνει πώς θα ληφθούν αυτά τα μέτρα εφόσον κριθεί αναγκαίο.
Στο θέμα της πορείας της διαπραγμάτευσης παρενέβησαν διάφοροι, καταγράφω τη δήλωση (Naftemporiki.gr) του πιο σοβαρού “παίχτη”, του διοικητή της ΤτΕ κ.Γιάννη Στουρνάρα ο οποίος βλέπει ότι η επίτευξη συμφωνίας είναι θέμα ημερών.
Στο εβδομαδιαίο του δελτίο (tovima.gr) πάντως, ο ΣΕΒ σχολιάζοντας τη διαπραγμάτευση λέει ότι η κατάσταση φέρνει στο νου το εφιαλτικό α’εξάμηνο του 2015, πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι η οικονομία εισέρχεται σε μία νέα υφεσιακή φάση με τα μέτρα να απειλούν με περαιτέρω φτωχοποίηση την κοινωνία. Στο δελτίο ασκείται έντονη κριτική τόσο στην κυβέρνηση όσο και στην Τρόικα “που μυωπικά εμμένει στη λήψη επιπλέον εφεδρικών μέτρων που, δυστυχώς, ενισχύουν περαιτέρω το υφεσιακό κύμα και θα δώσουν τη χαριστική βολή στην οικονομία”.
Ανάλογες είναι και οι πληροφορίες που αλιεύουμε από το Δελτίο του ΕΒΕΑ: Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, συνεχίστηκε και τον Μάρτιο η εκροή των καταθέσεων. Το σύνολο των καταθέσεων που διατηρούν στις τράπεζες επιχειρήσεις και νοικοκυριά μειώθηκε στο τέλος Μαρτίου στα 121,5 δισ. ευρώ από 121,7 δισ. ευρώ που ήταν στο τέλος Φεβρουάριου. Σε σχέση με ένα χρόνο πριν, δηλαδή το Μάρτιο του 2015, οι καταθέσεις εμφανίζουν μείωση κατά 17,1 δισ. ευρώ ή περίπου 12,3%. Στον τομέα των χορηγήσεων δανείων σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΤτΕ τον Μάρτιο καταγράφεται μείωση των δανείων σε ιδιώτες και επιχειρήσεις της τάξεως του 2,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Παρ’όλο που το κλίμα είναι βαρύ έτσι λόγω της ημέρας, λέω να μην συνεχίσω άλλο.
Επιστήμη: Εντοπίστηκε ο τρόπος που οργανώνονται οι λέξεις στον εγκέφαλο.
Ποιος θα το έλεγε ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος καταχωρεί τις λέξεις εντελώς διαφορετικά από τον τρόπο που οι άνθρωποι έχουν κατασκευάσει τα λεξικά. Σύμφωνα με την ανακοίνωση (tovima.gr) που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature από την επιστημονική ομάδα του πανεπιστημίου Μπέρκλεϊ, με επικεφαλής τους Τζακ Γκάλαντ και Αλεξ Χουθ, ο εγκέφαλος ομαδοποιεί τις λέξεις ανάλογα με τη σημασία τους. Όπως διαπιστώθηκε επίσης, ο “χάρτης” φαίνεται να είναι παρόμοιος στους διαφορετικούς ανθρώπους.
Κάθε σημείο του εγκεφάλου συνδέεται με έναν αριθμό λέξεων που σχετίζονται μεταξύ τους ως προς τη σημασία τους. Την ίδια στιγμή, η ίδια λέξη ενεργοποιείται σε διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου, ανάλογα με τη διαφορετική σημασία της κάθε φορά. Για παράδειγμα, στην αριστερή περιοχή του εγκεφαλικού φλοιού λίγο πάνω από το αριστερό αυτί ενεργοποιείται η λέξη “θύμα” (στα αγγλικά) και στο ίδιο περίπου σημείο εντοπίζονται οι σχετικές λέξεις “σκοτωμένος”, “καταδικασμένος”, “δολοφονημένος” κ.α. Στην πάνω δεξιά πλευρά του εγκεφάλου γειτνιάζουν οι “οικογενειακές” λέξεις (σύζυγος, παιδιά, γονείς κλπ.
Η ανακάλυψη αυτή αναμένεται να οδηγήσει στο… διάβασμα των σκέψεων ειδικά των ανθρώπων που δεν μπορούν να μιλήσουν εξαιτίας τραυματισμών ή άλλης πάθησης.
Ελευθερία του Τύπου: δυο χρόνια φυλακή σε δημοσιογράφους της τουρκικής “Cumhuriyet”
Τουρκικό δικαστήριο καταδίκασε σήμερα δύο Τούρκους δημοσιογράφους της αντιπολιτευόμενης Cumhuriyet σε ποινή φυλάκισης δύο ετών, επειδή το 2015 εικονογράφησαν άρθρα τους με σκίτσα του Μωάμεθ που είχαν δημοσιευθεί στο σατιρικό Charlie Hebdo, μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην έδρα του περιοδικού στο Παρίσι που στοίχισαν τη ζωή σε 17 άτομα.
Πρόκειται για το σκίτσο που παριστάνει τον Μωάμεθ να δακρύζει κρατώντας την επιγραφή “Je Suis Charlie”. Η Cumhuriyet ήταν η μοναδική εφημερίδα του μουσουλμανικού κόσμου που αναδημοσίευσε τα σκίτσα αυτά. Τότε, ο Πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου είχε χαρακτηρίσει την πράξη σοβαρή πρόκληση. Οι δύο δημοσιογράφοι καταδικάστηκαν για “εξώθηση σε μίσος” και “προσβολή των θρησκευτικών αξιών”.
Πηγή: Lifo.
Ιδού ο Νυμφίος έρχεται.
Είναι πολύ όμορφο για ν’αντισταθώ στον πειρασμό να το βγάλω “εκτός facebook” όπου το ανέβασα το πρωί. Η ιστορία του είναι συγκινητική και ταιριάζει με το πνεύμα της εβδομάδας.
Στη φωτογραφία βλέπουμε ένα πίνακα του Νικολάου Γύζη ζωγραφισμένο γύρω στα 1900. Βρίσκεται στη συλλογη της Εθνικής Πινακοθήκης. Για το έργο αυτό μου είχε δώσει κάποιες πληροφορίες η επιμελήτρια της Πινακοθήκης κυρία Μαριλένα Κασιμάτη τις οποίες και αντιγράφω:
“Ο Νικόλαος Γύζης, στο τέλος της ζωής του είχε γίνει οπαδός της Θεοσοφίας, μιας κοσμοθεωρίας που προπαγάνδιζε η Ρωσίδα μύστις Madame Blavatsky, σύμφωνα με την οποία το θείο πηγάζει από την ενδοσκόπηση, πολύ κοντά στον ινδικό μυστικισμό. Αυτός βρίσκει έναν κοινό πυρήνα σε όλες τις θρησκείες και διαμορφώνει την ανθρωπότητα σε μια κοινότητα αδελφών ψυχών.
Ο Γύζης “υλοποιεί” τη θεώρηση αυτή με τον πίνακα αυτόν που ανήκει στη σειρά 4-5 παρομοίων σχεδιασμών για την θεότητα που λατρεύεται από κοινού χωρίς να έχει ειδικό όνομα, και την ονόμασε “Ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός”. Καταλαβαίνουμε όλοι τον συμβολισμό. Τη λεπτομερή αυτή αφήγηση για τη βαθιά θρησκευτικότητα του Γύζη την θυμάμαι όπως ακριβώς που την κατέθεσε ο εγγονός της αδελφής του στο Μόναχο.
Από το χαμένο πια ημερολόγιό του έχουμε επίσης τη συγκινητική ομολογία του ότι τα έργα αυτά τα ζωγράφιζε μόνο για τον εαυτό του και ήταν εκείνα που θεωρούσε ότι ήταν πραγματική ζωγραφική. Πέθανε σχεδόν πάνω στο χρόνο της ολοκλήρωσής τους. Δεν ήταν μόνο ο ζωγράφος του “Κρυφού Σχολειού” ο κυρ Νικόλας. Δημιουργός ήταν όταν δεν δούλευε μόνο για να θρέψει τα 4 παιδιά του”.